Architekt Kaplický, další oběť českého zdravotnictví.

15. 01. 2009 17:20:20
Předně bych se rád připojil ke kondolencím rodině pana architekta Kaplického. Když jsem ráno otevřel počítač a uviděl tu zprávu, polilo mě horko a zabolelo u srdce. Líbí se mi jeho tvorba a to včetně nepopulární chobotnice (co se dá dělat). Myslím, že odešel jeden z největších českých architektů dneška s jiným a neotřelým pohledem na svět. Jako většina osobností vyvolal mnoho protichůdných názorů, byl terčem osobních útoků i nelíčeného obdivu. Já patřím k obdivovatelům jeho tvorby a jsem přesvědčen, že Česko ztratilo velikého člověka.

Když jsem posléze četl v novinách, jak fungovala záchrana života tohoto člověka, a já vím, že to jen špička ledovce udělalo se mi zle. Reakce ředitele záchranné služby mi připadá prostě ubohá a nedůstojná.

Podívejme se na to, jak by systém měl fungovat a podělím se s vámi o skutečný příběh, který se stal.
Rodina: Otec, věk 52 let, podnikatel, rok před příběhem prodělal myokardiální infarkt, v rámci akutní léčby dostal stent do proximální části levé, přední věnčité tepny. Po infarktu, zůstal se srdeční funkcí 35%, léky bral svědomitě. Matka ve věku 35 let, 9 letý syn.

Ve večerních hodinách vyšel muž se ženou vyzvednout syna z kroužku a před vchodem do domu, muž řekl, že se necítí dobře a ztratil vědomí. Žena stlačila na mobilním telefonu dlouze jedničku, což je bezplatné číslo na záchrannou službu Červeného Davidova Štítu (Magen David Adom ). Tam jí službu mající záchranářka vysvětlila, co musí dělat a zároveň vyslala dva sanitní vozy (v angličtině ambulance). První vyjíždí vůz, který je v terénu a je jedno jaký (obyčejná ambulance má dva záchranáře a automatický defibrilátor bez přístroje EKG a těch je nejvíce, ambulance jednotky intenzivní péče má tři záchranáře, a plně vybavenou jednotku intenzivní péče a jednotka intenzivní péče čítá dva záchranáře a lékaře). Vyjely tedy vozy normální ambulance, která byla podle GPS ve vzdálenosti asi tři minuty a současně vůz JIP ze stanice ZS.

Paní prozatím podle pokynů z telefonu prováděla nepřímou srdeční masáž. Vozy dojely téměř současně, záchranář převzal provádění masáže a v zápětí byla z důvodu fibrilace (chvění) komor provedena úspěšná elektrická defibrilace (převod srdečního rytmu). Nemocný byl zaintubován (převeden na umělé dýchání) a odvezen do šokového pokoje v Emergency room (ER), (znáte Chicago hope?). To byla dle mého názoru jediná chyba záchranářů, protože je možnost převézt pacienta přímo na koronární jednotku. Okamžitě s příjezdem mě volali do šokového pokoje, ověřili jsme se záchranáři časy léčby, protože zde hraje roli každá vteřina, a zajistili převoz na koronární jednotku. Nemocný měl v ER známky decerebrace (známky možného poškození mozku).

To bylo v šest večer. Nemocný byl uměle ventilován, dostal standardní léčbu a ve dvě v noci jsem mu vytáhl tubus. Nemocný dýchal spontánně jen s kyslíkovou maskou a ráno ho už sestřičky posadili do křesla.

Asi za tři dny jsem byl na intermediální jednotce a nejednou na mě volá jeho žena. Pane doktore, vidíte ho, je úplně v přádku. Stáli proti mně všichni tři. Nemohl jsem ho poznat. V posteli přece vypadá člověk úplně jinak, že. Řekl jsem mu, že má skvělou ženu, že ho miluje a že ho zachránila a ať se jí drží. Za týden odešel domů s implantovaným defibrilátorem (Defibrilátor je přístroj vkládaný do podkoží pod levou klíční tepnu a provádějící pomocí elektrického úderu, převedeného do srdce převod srdečního rytmu. Je to izraelský vynález, shodou okolností jednoho z bývalých bossů našeho oddělní, prof. Mirkovského).

Tak si říkám Bonuš, Hlinka, Kaplický a mnoho a mnoho dalších lidí, kteří zemřeli zbytečně. Kolik jich Ještě bude muset být, než se české zdravotnictví změní od základu.

Základy zdravotní občanské sebeobrany (ZOS). Díl první.
1. Pokud vidíte, že někdo zkolaboval, ztratil vědomí anebo leží na ulici bez vědomí. Na prvním, druhém a třetím místě je to náhlá smrt. To proto, že život nikdo nevrátí.
2. Je třeba okamžitě začít nepřímou srdeční masáž bez umělého dýchání. (To už se nedělá). Vysvětlím později.
3. Zavolat záchranku a žádat pojízdnou jednotku intenzivní péče. Dojezd by měl být do pěti minut.

Panu Schwatzovi bych doporučil, aby se znovu zamyslel, zdali lékař nemusí jezdit v jednom voze se záchranáři. Vím, že to jsou dvě školy, já jsem se přesvědčil, že ta druhá je lepší.

Z příběhu si i nezkušený může domyslet, že koncepce záchranné služby pana Cikrta je dokonalý nesmysl. Je vidět, že tito pánové nemají ani ponětí o moderní zdravotní péči.

Pane Kaplický, budiž je Vám země lehká a bůh žehnej Vaší památce.


Autor: Vladimir Danicek | čtvrtek 15.1.2009 17:20 | karma článku: 34.42 | přečteno: 4182x

Další články blogera

Vladimir Danicek

Umělá inteligence není umělá a už vůbec ne inteligence píseň a báseň pro Xavera

Ano, ano čtete dobře, umělá inteligence není v zásadě vůbec žádná inteligence a už vůbec ne umělá. Můj starší syn to trefně nazval „actual stupidity“, neboli skutečná blbost.

27.2.2024 v 20:00 | Karma článku: 15.35 | Přečteno: 1563 | Diskuse

Vladimir Danicek

Přepis rozhovoru mezi Vladimírem Putinem a Tuckerem Carlsonem. Dojem z Vladimíra Putina.

Rozhovor mezi Vladimírem Putinem a Tuckerem Carlsonem jsem si poslechl velmi důkladně. Dělal jsem si při tom samozřejmě poznámky a vzalo mi to asi tak půl dne. Motto. Já jsem vám to říkal. Zase měl Daníček pravdu jako vždycky.

19.2.2024 v 7:28 | Karma článku: 21.71 | Přečteno: 2902 |

Vladimir Danicek

Evropa dostane zemní plyn namísto z Ruska z Izraele

To že je Izrael jedna ze zemí, s dostatečnými zdroji zemního plynu je známá věc. Dosud si necháváme naše ložiska zemního plynu pro sebe.

10.3.2022 v 13:20 | Karma článku: 17.02 | Přečteno: 499 | Diskuse

Vladimir Danicek

Vítězem voleb je Vít Rakušan je premiérem a STAN Sestaví vládu

STAN Piráty nepotřebuje. Piráti jsou mrtvá strana. Bez Víta Rakušana nikdo vládu nesestaví. Proto by byl hloupý, pokud by nežádal křeslo premiéra. Musí jednat tvrdě a nelítostně.

10.10.2021 v 8:56 | Karma článku: 11.91 | Přečteno: 794 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 7.14 | Přečteno: 224 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.28 | Přečteno: 310 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 345 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
Počet článků 107 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3410

Především jsem lékař, mám svoji kliniku a svoji společnost a mám rád svoji profesi.Jsem pravicově zaměřený člověk. Představuji své názory a svůj pohled s výhodou nadhledu od jinud!

Jsem známý tím, že pro pacienty, laiky, i veřejnost popularizuji a vysvětluji různá onemocnění tak, aby to pochopili.  Kolegové mě sice chtějí někdy zabít, neuvědomujíce si, že jejich učená vysvětlení laik nechápe a odcházejíc z ordinace je moudrý přesně tak, jako když do ní vstoupil.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...